יום שבת, 31 באוגוסט 2013

פסטה ביתית של סבתי האיטלקייה


כבר ספרתי לכם בעבר שאני חצי איטלקייה...
האמת שאני מרגישה יותר מחצי איטלקייה, לפעמים אפילו איטלקייה שלמה (מה לעשות שהצד האיטלקי הרבה יותר טעים מהפולני ...)
סבתי היקרה לטיציה (נקרא לה מעכשיו נונה) הגיעה לביקור ארוך מרומא במהלכם היא חגגה איתנו את ראש השנה.

בקשתי מנונה שתלמד אותי להכין פסטה לפי המתכון שלה והיא כמובן הסכימה מיד.
הכנו יחד אנילוטי עם בשר (סוג של רביולי) לערב ראש השנה והיה ממש כיף, משמח וטעים להכין יחד!!!
למחרת כשאמי ונונה באו לביקור בביתי, הן הביאו איתן תבנית ביצים ואמרו לי:" עכשיו שאת יודעת איך, תכיני למחר (ערב חג) פטוצ'יני"
קבלתי את האתגר בשמחה והכנתי פטוצ'יני לבדי על פי המתכון של נונה שלי שעדיין היה טרי בראשי מאחר ולמדתי אותו יומיים קודם...

בפעם הראשונה שהכנו את הפסטה יחד השתמשנו בקמח רגיל ונונה אמרה שהבצק פחות נוח לעבודה ושאנחנו צריכים להשתמש בקמח פסטה איטלקי (בדגש על קמח מחיטת דורום) מיהרתי לרכוש קמחים איטלקיים על פי בקשתה בחנויות המתחות.

אני חייבת לציין שהבצק שהוכן מהקמחים האיטלקים המיועדים להכנת פסטה היה יותר איכותי, עמיד וחזק לעומת הקמחים הרגילים... (במיוחד בשלב הרידוד)
אבל חשוב להדגיש הפסטה ב-2 המקרים יצאה מאוד טעימה!!! וגם מי שלא מוצא את הקמחים האיטלקים מוזמן להכין אותה בשמחה!


מרכיבים:
600 גר' קמח לפסטה-(4 כוסות+4 כפות) אני השתמשתי בקמח PIVETTI אפשר להשתמש בקמח פסטה של שטיבל ואם לא מוצאים אז בקמח רגיל...
400 (3 כוסות פחות 2 כפות) גרם קמח לפסטה מחיטת דורום-אני השתמשתי בקמח Semola של DE CECCO
המחיר של 2 הקמחים אמנם יקר יותר מהקמחים רגילים אבל לטעמי התוצאה שווה את המחיר
אם אתם לא מוצאים את הקמח אפשר בהחלט להשתמש בקמח פסטה רגיל!
סה"כ ק"ג קמח

10 ביצים (אני השתמשתי בביצים גדולות -L למרות שברוב המתכונים ממליצים להשתמש בביצים בינוניות-M)
קורט מלח

אופן ההכנה:
-שוברים את הביצים לתוך קערה עמוקה וגדולה
-טורפים את הביצים היטב בעזרת מזלג (כמו שמכינים חביתה)
-מוסיפים את הקמח בהדרגה (כל פעם קצת) ואת המלח וממשיכים לטרוף באמצעות המזלג (במתכוני פסטה רבים עובדים בצורה קצת שונה-שופכים את רוב הקמח על משטח ישר, יוצרים גומה במרכז הקמח, שוברים את הביצים לתוך הגומה וטורפים את הביצים באמצעות מזלג ובכל ערבוב מבליעים עוד קצת מכמות הקמח. מתחילים עם הקמח שבשולי הגומה וממשיכים עד שכל הקמח מתערבב עם הביצים ואז עוברים ללוש ידנית)
-לאחר שמוסיפים את רוב כמות הקמח ומלאכת הערבוב עם המזלג מתחילה להיות מורכבת וקשה יותר (פיזית) מעבירים את המסה למשטח שטוח (שיש) מקומח היטב ומתחילים ללוש ידנית
-לשים בידיים במשך 10 דקות באמצעות שימוש מאסיבי בכריות הידיים עד שכל הקמח נבלע בבצק ומתקבל בצק רך, אחיד ונעים (הלישה עם הקמחים האיטלקיים היתה קצת יותר קשה ומאסיבית ודרשה הפעלה של יותר כוח מאשר הלישה עם הקמחים הרגילים)

-5 הדקות הראשונות של הלישה יהיו קצת קשות ומאתגרות
טיפים ללישה:
*מומלץ לעשות הפסקות קטנות באמצע בשביל לתת לידיים לנוח קצת, ככל שתמשיכו ללוש ותתקדמו עם הוספת הקמח אתם תרגישו שהבצק נהיה אלסטי וקצת יותר רך וזה יקל על מלאכת הלישה*מומלץ לתזמן את זמן הלישה בשביל לוודא שאתם אכן לשים 10 דקות*לאורך כל זמן הלישה מומלץ לקמח את משטח הלישה והידיים-במיוחד כשתחושו שהבצק דביק
-מעבירים את כדור הבצק לקערה ומכסים אותה במגבת-משהים בטמפרטורת החדר כחצי שעה
-חותכים חתיכה מהבצק, משטחים על משטח מקומח ומקפלים לקיפול מעטפה (או פשוט מקפלים את חתיכות הבצק אחת על השנייה-שיווצרו 3 קיפולים) הקיפולים עוזרים לחזק את הבצק ולמנוע קרעים בבצק כשנעביר אותו במכונה
למי שאין מכונת פסטה יכול להעזר בסירטון הבא
-מעבירים את הבצק במכונת הפסטה בפונקצייה הרחבה ביותר-מספר 1, אני רידדתי אותו 4 פעמים בפונקצייה מספר 1, כשבין רידוד לרידוד קיפלתי את הבצק אחד על השני (פעם לאורך ופעם לרוחב) כשעברתי לרדד את הבצק בפונקציות הנוספות 2-5, רידדתי את הבצק פעמיים בכל פונקצייה (והפסקתי לקפל אותו)
אני רידדתי את הבצק עד למספר 5, אפשר לרדד קצת יותר לפונקציות צרות יותר-מספרי 6-7 אבל רציתי שהפסטה שלי תהיה קצת עבה....
-לאחר שסיימנו לרדד עד המספר הרצוי ומתקבלת רצועה ארוכה ויפה, חותכים אותה ל-2 וחותכים את צורת הפסטה הרצויה (ביד או במכונה) אני הכנתי פטוצ'יני
-את הפסטה החתוכה צריכים לייבש ואפשר לעשות זאת ב-2 אופציות-לתלות לייבוש (במידה ויש לכם מתקן ייבוש מגניב או סתם אקסטרה מקום במטבח-מוזמנים לקבל רעיונות כאן  או לעשות מה שאני עשיתי-להניח את רצועות הפסטה אחת ליד השנייה (ולא אחת על השנייה) על מגש עם נייר פרגמנט מקומח, לקמח גם את הפסטה עצמה ולתת לה להתייבש (להערכתי, כל התהליך הייבוש לא אמור לקחת יותר משעה-שעה וחצי)
לאחר הייבוש ניתן לשמור את הפסטה בקירור (אפשר גם לשמור בהקפאה)
לפני שהכנסתי למקרר קימחתי היטב את התבנית ואת הפסטה עצמה (בקמח דורום) וכיסיתי בניילון נצמד-לפני שעוברים לשלב בישול הפסטה מכינים רוטב (אנחנו הכנו רוטב עגבניות ואליו אוליו) שהרי ידוע שהרוטב מחכה לפסטה ולא הפסטה לרוטב 
-כעת עוברים לבישול הפסטה-מרתיחים מים בסיר גדול, מוסיפים מלח גס (לפחות 3 כפות על 5 ליטר מים) ולבסוף את הפסטה
הפסטה מוכנה ממש מהר! תוך 2.5-3.5 דקות, מסננים את הפסטה היטב (בשום פנים ואופן לא שוטפים!!) זורקים אותה לרוטב, מגרדים קצת (או הרבה) גבינת פרמזן וטורפים!!!














נסיון ליצור סוג של קיפול מעטפה....













עוד קצת תמונות פסטה בלי פרמזן מכיוון שהארוחה היתה בשרית...




לפני סיום בפינתנו המשמחת והמרגשת-(לפחות אותי)


גם אנחנו ניסינו מתכונים מהבלוג!!!
רציתי לשתף אתכם בעוגה היפה שהכינה מירב המתוקה על בסיס המתכון שלי של עוגת גבינה ניו-יורקית עם פטל ופיסטוקים 
יצא לה פשוט מקסים... כל הכבוד!

וגם בתמונות של הדובשניות 
 והחלה המתוקה שהכינה קרן הגננת המקסימה לילדי הגן שלה בעומר לכבוד ראש השנה....



אתם מוזמנים לשתף אותי ולשלוח אלי תמונות במידה וניסיתם מתכונים מהבלוג-זה מאוד מרגש ומשמח!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה